WFOŚiGW w Zielonej Górze: Podsumowanie realizacji Programu Azbest w roku 2015
W siedzibie WFOŚiGW w Zielonej Górze dokonano corocznego podsumowania dofinansowywania zadań związanych z usuwaniem azbestu w gminach województwa lubuskiego, które prowadzone jest już od pięciu lat. Celem udzielanej pomocy jest osiągnięcie wzrostu ilości unieszkodliwionych oraz zabezpieczonych odpadów zawierających azbest poprzez realizację gminnych programów usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest.
Działania prowadzone były we współpracy z NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW pod nazwą „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne, Część 2 – Usuwanie wyrobów zawierających azbest”. Warto podkreślić, że z roku na rok coraz więcej gmin bierze udział w Programie, zwiększa się ilość usuniętego azbestu, a średni koszt unieszkodliwienia ulega obniżeniu. Do Programu w roku 2015 zakwalifikowano 58 gmin, które zgłosiły wstępne zapotrzebowanie na środki w wysokości 4.062 tys. zł. Rzeczywiste koszty realizacji zadań osiągnęły wartość 50,1 proc. tej kwoty. Dofinansowanie w ramach Programu wyniosło 2.029 tys. zł, z czego połowę stanowiły środki Funduszu. Realizacja Programu w roku 2015 umożliwiła usunięcie 4.206 Mg azbestu, a średni jednostkowy koszt unieszkodliwienia 1 Mg azbestu wyniósł niecałe 484 zł. Za zaangażowanie w prawidłową i efektywną realizację Programu oraz dotychczasową 5-letnią owocną współpracę z Funduszem przy wypełnianiu zobowiązań wynikających z ustalonych zasad dotyczących Programu Fundusz wyróżnił, nagrodami po 10 tys. zł, Gminę Siedlisko oraz Gminę Bytom Odrzański.
W imieniu Gminy Bytom Odrzański nagrodę odebrał Burmistrz Jacek Sauter
Fot. Benon Kosiarkiewicz