NFOŚiGW: 2,2 mld zł na bezemisyjny transport publiczny
Zakup około tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych sfinansuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W latach 2019-2023 zapewni na ten cel 2,2 mld zł.
Umowę w tej sprawie, 29 grudnia 2017 r. w siedzibie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, podpisali: Kazimierz Kujda – Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Maciej Chorowski – Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w obecności: Jarosława Gowina – Wicepremiera, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Pawła Sałka – Sekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska, Pełnomocnika Rządu ds. Polityki Klimatycznej, Jadwigi Emilewicz – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Piotra Dardzińskiego – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także Kazimierza Karolczaka – Przewodniczącego Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i Arkadiusza Chęcińskiego – Prezydenta Sosnowca, którzy – jako przedstawiciele samorządu na „zadymionym” Śląsku – są szczególnie zainteresowani wdrożeniem idei elektromobilności.
– Elektromobilność ma ścisły związek z jakością atmosfery. Czyste powietrze to lepsze i dłuższe życie oraz czysty zysk w sensie ekonomicznym. Dlatego priorytetem rządu w 2018 roku będzie skuteczna walka ze smogiem. Rozwijamy technologie i kreujemy wzrost gospodarczy , gdyż chcemy, aby Polska była światowym liderem w zakresie bezemisyjnego transportu publicznego. Tego celu nie udałoby się osiągnąć bez współpracy NFOŚiGW i NBCR. Ich współdziałanie jest modelowym przykładem współpracy pomiędzy instytucjami publicznymi – powiedział Jarosław Gowin, Wicepremier, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
– Przyjęcie przez Sejm ustawy o elektromobilności oraz podpisanie umowy pomiędzy NFOŚiGW i NBCR to bardzo dobre wiadomości na koniec roku. Po raz pierwszy od ponad 200 lat Polska nie musi gonić innych krajów, lecz sama wyznacza trendy, standardy i kierunki rozwoju. Realizując program bezemisyjnego transportu publicznego, pracując nad stworzeniem nowoczesnego, elektrycznego autobusu dla polskich miast, tworzymy produkt przyszłości. Na razie jeździ w Polsce 78 takich pojazdów, ale do roku 2020 chcemy tę liczbę zwiększyć do 1000 – podsumowała Jadwiga Emilewicz, Wiceminister Rozwoju.
– W programie priorytetowym, który jest załącznikiem do umowy podpisanej przez NFOŚiGW z NBCR przewidziano wydatkowanie 2,2 mld zł na rozwój bezemisyjnego transportu publicznego, ale to dopiero początek drogi. Samorządy i firmy komunikacyjne będą mogły zakupić ekologiczne autobusy elektryczne, ale wielkim wyzwaniem będzie stworzenie ram organizacyjnych i całej infrastruktury, w tym sieci stacji ładowania pojazdów w całej Polsce. Uczestnictwo w rozwoju elektromobilności, poza NFOŚiGW, zadeklarowały także wojewódzkie fundusze oraz Bank Ochrony Środowiska. Celem zasadniczym jest sprawienie, aby autobusy elektryczne, gdy już zostaną skonstruowane i wyprodukowane, były efektywnie wykorzystywane w polskich miastach, z korzyścią dla zdrowia mieszkańców i stanu środowiska – zaznaczył Kazimierz Kujda, Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
– Program rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego, którego elementem jest umowa podpisana przez NFOŚiGW i NCBR, wytycza nowe szlaki w polskiej rzeczywistości gospodarczej i społecznej. Naszym zadaniem jest nie tylko opracowanie nowoczesnego produktu, jakim będzie elektryczny autobus miejski, ale stworzenie rynku dla tych pojazdów. Dlatego tak ważne jest zapewnienie przez NFOŚiGW komponentu finansowego, który pozwoli samorządom na zakup ekologicznych, bezemisyjnych autobusów elektrycznych – podkreślił Maciej Chorowski, Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Celem programu Bezemisyjny Transport Publiczny (BTP) – który jest realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez miasta, które zawarły porozumienie z NCBiR (obecnie: 27 sygnatariuszy porozumienia – Miasta Partnerskie). Miasta Partnerskie planują kupno blisko tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych w latach 2019-2023 oraz zapewnienie infrastruktury do ich ładowania. Zastosowane w nich nowatorskie rozwiązania pozwolą zaoferować mieszkańcom zupełnie nową jakość podróży komunikacją miejską, a jednocześnie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zanieczyszczanie powietrza.
Pieniądze na realizację etapu badawczego – w wysokości 100-200 mln zł – zapewni NCBR, natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego – chodzi o kwotę ponad 2 mld zł – zaangażowane zostaną środki pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz z NFOŚiGW. Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmuje wsparcie zakupu nowych, bezemisyjnych środków transportu oraz budowy lub modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu bezemisyjnego, a także pomoc finansową na zarządzanie infrastrukturą. Budżet przewidziany na realizację przedsięwzięć – jak wspomniano – wynosi do 2,2 mld zł, w tym dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 mld zł, a dla zwrotnych form dofinansowania – do 1,2 mld zł.
Rozwój elektromobilności w Polsce to szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki. Elektromobilność tworzy na nowo pewien rynek i przestrzeń dla rozwoju bezemisyjnego transportu. Przekazane w ramach programu wsparcie umożliwi beneficjentom unowocześnienie floty transportu zbiorowego, który będzie odpowiadać wymogom polityki środowiskowej wytyczanej przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, oraz przyczyni się do zmniejszenia emisji w obszarach ich działalności zanieczyszczeń powietrza.
Program jest zgodny z kierunkiem i założeniami przyjętymi przez rząd w dokumentach „Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”, „Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce” oraz Krajowymi ramami polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i w znaczącym zakresie przyczynia się do realizacji wytyczonych w nich celów.
W ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny Narodowe Centrum Badań i Rozwoju współpracuje już z 27 samorządami z całej Polski. Są to: Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, następcy Komunikacyjnego Komunalnego Związku GOP.