WFOŚiGW we Wrocławiu: Eksperymenty i multimedia pomagają dzieciom w poznaniu tajemnic wody
Panoramiczne kino, eksperymenty chemiczne, makieta oceanicznego batyskafu, ekrany dotykowe i multimedialne instalacje. Za pomocą tych nowoczesnych środków edukacji uczniowie z 22 gmin poznają rolę wody w życiu przyrody oraz człowieka. To oferta dla uczestników projektu realizowanego we wrocławskim Hydropolis. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu wsparł finansowo zadanie, dzięki któremu w tym roku zostanie przeszkolonych około 1850 osób. Zajęcia rozpoczęły się w czerwcu i potrwają do początku grudnia. Każda grupa uczniów w pracowni pod opieką edukatora z Hydropolis prowadzi eksperymenty i doświadczenia chemiczne, w których woda odgrywa ważną rolę. W ruch idą odczynniki chemiczne, menzurki i pipety. Dzięki tym zajęciom dla żadnego z uczniów nie będą już tajemnicą siły kohezji i adhezji. Uczestnicy w praktyce poznają na czym polega sublimacja oraz gdzie w przyrodzie możemy zaobserwować zjawisko napięcia powierzchniowego. Każdy uczestnik otrzymuje broszurę edukacyjną z informacjami o wodzie w: domu, produktach, rolnictwie i przemyśle. Po emocjonujących doświadczeniach uczniowie wraz z przewodnikiem udają się do budynku Hydropolis, gdzie czekają ich kolejne edukacyjne atrakcje związane z rolą wody w ekosystemie Ziemi. Podczas wideo-prezentacji na potężnym, panoramicznym 65 metrowym ekranie w sali z makietą kuli ziemskiej i sztucznym „jeziorkiem” wypełnionym wodą, cofają się aż do początków Wszechświata, poznają rolę wody w Kosmosie i powstaniu życia na Ziemi. Po projekcji filmowej odwiedzają makietę batyskafu, który eksplorował największą głębię oceaniczną – Rów Mariański. Dużym zainteresowaniem cieszy się także model łodzi podwodnej i wirtualna wycieczka po rafie koralowej. Zaciekawienie wzbudza zainscenizowana w jednej z sal scena polowania żarłacza tygrysiego na ławicę tuńczyków. Uczniowie na trasie swojej wyprawy mają do dyspozycji różnorodne technologie multimedialne, interaktywne instalacje, repliki i modele oraz bogate w informacje ekrany dotykowe. Przez zabawę zdobywają wiedzę o zanieczyszczeniach wód na przykładzie m.in. Wielkiej Pacyficznej Plamy Śmieci. Dowiadują się o zjawiskach pogodowych i atmosferycznych związanych z wodą oraz o wpływie człowieka na zmiany klimatu, takie jak efekt cieplarniany, kwaśne deszcze czy dziura ozonowa. Inna tematyka to: energetyka wodna i możliwości wykorzystania wody jako źródła energii oraz sposoby przeciwdziałania człowieka degradacji środowiska wodnego. Dzięki modelom zwiedzający poznają gospodarkę wodno-ściekową na terenie Wrocławia. Uczestnicy projektu dowiadują się również o sposobach ochrony środowiska wodnego, m.in. przed szkodliwą eutrofizacją. Po emocjach towarzyszących zwiedzaniu ścieżki edukacyjnej w Hydropolis można zrelaksować się na leżankach rozstawionych na brzegu wirtualnego oceanu z rozgwieżdżonym, nocnym niebem. W zajęciach uczestniczą uczniowie za szkół z terenu gmin: Bierutów, Borów, Czernica, Jelcz-Laskowice, Jordanów Śląski, Kąty Wrocławskie, Krośnice, Malczyce, Międzybórz, Oława, Prusice, Przeworno, Siechnice, Sobótka, Syców, Środa Śląska, Trzebnica, Wisznia Mała, Wołów, Wrocław, Zawonia i Żmigród. Tegoroczny „EKOobieg – zajęcia edukacyjne o znaczeniu wody dla dzieci i młodzieży Aglomeracji Wrocławskiej” w Hydropolis to już druga edycja tego programu. W ubiegłym roku w projekcie realizowanym przez stowarzyszenie Aglomeracja Wrocławska wzięło udział blisko 2 tys. osób. Pierwszą edycję „EKOobiegu” również wsparł finansowo WFOŚiGW we Wrocławiu.